Sâbiîlik, İslam öncesi bir Arap dinidir ve Sâbiîler bu dine inanan topluluğun adıdır. Sâbiîler, öncelikle Irak, Mısır ve Mezopotamya gibi bölgelerde yaşamışlardır. Bu din, astronomiye büyük bir önem verir ve gökyüzünü, yıldızları ve diğer gök cisimlerini tapınaklarında ibadet ettikleri ilahlar olarak görürler.
Sâbiîlerin inançları, özgün bir kozmoloji ve teoloji sistemine dayanır. Onlara göre, evren bir dizi kaoslardan oluşur ve bu kaosları düzenleyen ilahlar bulunmaktadır. İlahlar, doğanın farklı yönlerini temsil eden farklı gök cisimleri olarak kabul edilir. Örneğin, Ay, anneliği ve doğurganlığı temsil ederken, Güneş, gücü ve ilhamı temsil eder.
Sâbiîler, aynı zamanda dualar, ayinler ve törenlerle ibadetlerini gerçekleştiren ritüel bir dine sahiptirler. Ayinler sırasında, gök cisimlerine yönelen dualar okunur ve ritüeller gerçekleştirilir. Sâbiîler, yıldızların ve diğer gök cisimlerinin etkileriyle desteklenmiş astrolojik bir takvime de sahiptirler ve bu takvim üzerinden önemli olayları belirlerler.
Ancak zamanla, İslam’ın yayılmasıyla birlikte Sâbiîlik, gitgide azalmış ve sonunda neredeyse tükenmiştir. Bugün Sâbiîlerin sayısı oldukça azdır ve dinleri hakkında çok az şey bilinmektedir. Sâbiîlerin inançları, tarihçiler tarafından derlenen ve Sâbiî geleneklerini anlatan az sayıda yazılı kaynak üzerinden anlaşılmaktadır.
Sonuç olarak, Sâbiîlerin inançları, gökyüzüne olan büyük bir hayranlık ve saygıya dayanır. Gökyüzü tanrıların yurdu kabul edilir ve gök cisimleri, onların ilahlarını temsil eder. Sâbiîler, ritüeller ve ayinlerle ibadetlerini yapar ve astrolojik takvimleriyle önemli olayları belirlerler. Ancak günümüzde bu dinin izleri çok az kalmıştır ve Sâbiîlerin inançları hakkında daha fazla bilgi edinmek zorlaşmıştır.
Sabiilik Müslüman mı?
Âdem, Nuh ve Vaftizci Yahya’yı peygamber kabul eden bir dindir. Sabiî dininin Âsur, Bâbil inançları yanında Yahudilik, Hristiyanlık ve Müslümanlığa ait ögeleri de içinde barındırdığı düşünülmektedir.
Sabiîler neye inanır?
Sabiîlik keskin düalist bir dindir. Işık ve karanlık tanrıları bulunur ve Sabiîler, bunlardan Işık tanrısına ibadet ederler. Sabiî dininde gündüz üç, gece iki kez kuzeye dönülerek Işık kralı’na ibadet edilir. Rişama denilen bir vaftiz türü kesinlikle bir akarsuda yapılmalıdır.
Kuranda geçen Sabiîler kimlerdir?
Âyetlerde zikredilen sabiîlerin kimler olduğu hakkında müfessirler değişik görüşler ileri sürmüşlerdir: Sabiîler; hristiyanlar, yahudiler ve mecusîler arasında bir topluluk olup hiç bir dine sahip değillerdir; Ehl-i kitap olup Zebur’u okumaktadırlar; Yahudiler ile mecusîler arasında bir topluluktur.
Islamda Sabiilik nedir?
310/922) göre Kur’an’da geçen sâbiîn lafzı sa-be-e fiilinin ism-i fâili olan sâbî lafzının çoğuludur ve İslam’da dinden çıkmak anlamına gelen mürted kavramı gibi kişinin kendi dininin dışında bir din edinmesi anlamına gelir.
Mihne sürecinde işkenceye maruz kalan mezhep imamı kimdir?
Büveytî, ömrünün son döneminde “Mihne” olaylarında sorgulanmış ve Kur’ân’ın mahlûk olduğu görüşünü kabul etmediği için ağır işkencelere maruz kalmış ve bu sebepten dolayı da vefat etmiştir.1 ביוני 2022
Mihne uygulamalarını bitiren halife kimdir?
Mihne (Arapça: محنة), Abbasi Halifesi Memun’un Mutezile’nin Kur’an mahluktur öğretisini zorla benimsetmek amacıyla 833’te başlattığı ve bazı âlimlerin sorguya çekilerek eziyet edilip hapsedilmelerine ilişkin olaylara verilen ad.
Mihne olayı hangi halife zamanında bitti?
Nasr idam edilmiştir (Taberî, IX, 135-139). Mihne uygulaması Halife Vâsiḳ-Billâh’ın ölümünden sonra gevşemekle birlikte Mütevekkil döneminde birkaç yıl devam etmesinin ardından 234’te (849) halku’l-Kur’ân tartışmalarının yasaklanmasıyla sona ermiştir.
Mihne Uygulamalarini bitiren halife kimdir?
Nasr idam edilmiştir (Taberî, IX, 135-139). Mihne uygulaması Halife Vâsiḳ-Billâh’ın ölümünden sonra gevşemekle birlikte Mütevekkil döneminde birkaç yıl devam etmesinin ardından 234’te (849) halku’l-Kur’ân tartışmalarının yasaklanmasıyla sona ermiştir.
Mihne uygulamasını kim kaldırdı?
Halkın kendisine gösterdiği teveccüh sebebiyle Mu’tasım tarafından serbest bırakılan Ahmed b. Hanbel, Vâsık döneminde hayatını gizlenerek sürdürmek zorunda kaldı. Mütevekkil yönetime gel- dikten sonra Mihne uygulamaları bütünüyle ortadan kaldırıldı ve Ahmed b. Hanbel’e ia- de-i itibarda bulunuldu.