Zati sıfatlar, bir nesnenin doğasından gelen ve onun özelliğini, niteliğini ya da durumunu anlatan sıfatlardır. Bir şeyin kendi özelliklerinden kaynaklanır ve nesneyi tanımlamada daha kesin bir anlam sağlar. Türkçe dilbilgisinde, zati sıfatlar ek alarak oluşturulabilir.
Zati sıfatlar, isimlerin yer aldığı cümlelerde genellikle isimlerden önce yer alır ve onları niteler. İsimlerin önüne geldiğinde, onların özelliklerini açıklar. Örneğin, “yüksek dağ”, “mavi gökyüzü”, “hızlı tren” gibi ifadelerde zati sıfatlar kullanılmıştır.
Zati sıfatlar, nesnenin kendine ait olan nitelikleri belirtir ve nitelediği ismi daha ayrıntılı bir şekilde tanımlar. Bu sıfatlar, nesnelerin fiziksel özelliklerini, biçimlerini, boyutlarını, renklerini, kokularını veya tatlarını ifade edebilir. Ayrıca, nesnelerin durumlarını, yeteneklerini veya sahip oldukları değerleri de anlatabilir.
Zati sıfatlar, bakış açısına, duygu ve düşüncelere bağlı olarak değişebilir. Örneğin, bir insanın güzel olup olmadığına karar vermek kişinin bakış açısına bağlıdır. Bu tür sıfatlar da nesneye tam olarak ait olan nitelikleri ifade eder.
Zati sıfatlar, dilimize güzellik, renklilik ve ayrıntılı tanımlar katarken, anlatımı zenginleştirir. Bu sıfatlar, nesneleri daha canlı ve etkileyici bir şekilde tasvir etmemizi sağlar. Aynı zamanda, metinlerde betimlemeler yaparken okuyucunun daha iyi bir vizyon oluşturmasına yardımcı olur.
Sonuç olarak, zati sıfatlar bir nesnenin doğasından kaynaklanan ve onunla ilgili özellikleri belirten sıfatlardır. Bu sıfatlar, nesneyi daha ayrıntılı bir şekilde tanımlamamıza ve metinlere renk, canlılık ve zenginlik katmamıza yardımcı olur. Dilimize güzellik katar ve okuyucuyu daha etkileyici bir şekilde tasvir eder.
Buna göre sıfatlar genelde zâtî, fiilî ve haberî olmak üzere üçe ayrılır; zâtî sıfatlar ise nefsî, selbî (tenzîhî) ve sübûtî (îcâbî) diye yine üç başlık altında değerlendirilir.
Subuti sıfatlar hayat, irade, semi, basar ve ilim olmak üzere beş tanedir. Zati sıfatlar ise sırasıyla şöyledir: Vücut, Beka, Kıdem, Muhâlefetün li’l-havâdis, Kıyâm bi-nefsihî ve Vahdaniyet.20 Oca 2021
Kıyam bi-zatihi de denir. Allah’ın Tenzihat ya da Sıfat-ı Selbiye (Allah’ın soyutlama, olumsuzlama yoluyla ulaşılan sıfatları) denilen sıfatlarındandır. Allah’ın bizzat varolduğunu, varolmak için başka bir varlık ya da nedene muhtaç olmadığını dile getirir.
Kıyam bi nefisihi, Allah’ın Zati sıfatlarından biridir. Sözlükte de bazı anlamları bulunmaktadır. Öncelikle kıyam kelimesi, doğrulup ayakta durmak, devam ve sebat etmek, bir işin idaresini üzerine almak, gözetip korumak anlamına gelmektedir. Nefs kelimesinin anlamı ise şahıs, zat, kendi olarak geçer.10 Nis 2023
Dünya Savaşı'ndan sonra kurulan ve 1992 yılına kadar hüküm süren sosyalist federal cumhuriyet. Devletin bulunduğu…
Türk Ticaret Kanunu'na göre tanım. İktisadi faaliyeti nakdi sermayeden ziyade bedeni çalışmasına dayanan ve kazancı…
Sözlükte “çağırmak, istemek, yardım etmek” anlamlarına gelmektedir. İslâmî bir terim olarak “Allah'ın yüceliği karşısında kulun…
Beyyine Suresi, Kur'an-ı Kerim'in 98. suresidir ve Medine döneminde indirilmiştir. Surenin ismi olan "Beyyine" kelimesi,…
İsmâil Hakkı Bursevî'nin (ö. 1137/1725) tasavvufî tefsiri.Ruhul Beyan Tefsiri Hangi yayınevi?Böylece Osmanlı Yayınları Tarafından Gül…
"Selam", Türkçede ve İslam kültüründe günlük hayatta sıklıkla kullanılan bir selamlaşma ifadesidir. Kelimenin kökeni Arapça…