Sakal, İslam inancında erkekler için önemli bir semboldür ve Müslüman erkeklerin sakallarını uzatmaları teşvik edilmektedir. Ancak, sakalın nasıl düzeltileceği konusu tartışmalı bir konudur. Jilet kullanımının haram olup olmadığı İslam alimleri arasında farklı yorumlar içermektedir.
Bazı alimlere göre, jiletle sakal düzeltmek haramdır. Bu yoruma göre, sakalın doğal haliyle bırakılması gerekmekte ve herhangi bir değişiklik yapılmaması gerekmektedir. Jilet kullanmanın yasaklanmasının temel argümanı, Hz. Peygamber’in sakalı dik kesmeme ve kısaltmama emri üzerine kuruludur. Bu alimlere göre, jilet kullanmak, Hz. Peygamber’in sünnetine aykırıdır ve bu nedenle haramdır.
Diğer bir görüşe göre ise, jilet kullanmak sakalın düzeltilmesi için uygun bir yöntem olarak kabul edilmektedir. Bu alimlere göre, sakalın düzgün ve temiz bir şekilde kesilmesi, İslam’ın genel prensipleriyle uyumludur. Onlara göre, sakalın uzunluğu konusunda kesin bir hüküm bulunmamaktadır ve Müslüman erkeklere, sakalın temiz ve düzenli bir şekilde tutulması tavsiye edilmektedir. Jilet kullanımının haram olup olmadığına dair bir açıklama yapmamışlardır.
Sonuç olarak, jiletin sakal düzeltilmesi için kullanılıp kullanılamayacağı konusu tartışmalıdır ve İslam alimleri arasında farklı görüşler bulunmaktadır. Kimileri jilet kullanımını kesin bir şekilde yasaklarken, diğerleri ise bu konuda daha esnek bir tutum sergilemektedir. Sakalın nasıl düzeltileceği hususunda kişisel inanç ve tercihler önemli bir rol oynamaktadır. Önemli olan, bu konuda farklı görüşlere saygı duymak ve her bireyin kendi inancına uygun bir şekilde hareket etmektir.
«E1-Menhelü’l-azbü’l-Mevrûd, fi şerh-i Sünen-i Ebî Dâvûd» sahibi Şeyh Mahmûd el-Hattâb der ki: «Bundan dolayı sakalı kesmek, Müslümanların müctehid imamları olan Ebû Hanîfe, Mâlik, Şâfiî, Ahmed ve diğer zatlar indinde haram kabul edilmiştir».
Fakihlerin çoğunluğu sakal bırakmayı müslümanların şiârı ve dinî bir emir olarak görüp sakalı kesmeyi haram sayar; Hanefîler’de bu gibi durumlar için tahrîmen mekruh terimi kullanılır (İbn Âbidîn, II, 418; Cezîrî, II, 45, 46).
Bu emir ve uygulamalardan tavsiye anlamını çıkaran Gazzâlî, İbn Hacer el-Heytemî, Şemseddin er-Remlî ve Hatîb eş-Şirbînî gibi âlimler sakalı kesmenin haram değil mekruh (Hanefîler’in terimiyle tenzîhen mekruh) olduğunu söylemiştir (Ebû Bekir b. Muhammed ed-Dimyâtî, II, 340; Cezîrî, II, 44).
Sakalın Jiletle Kesilmesi Haramdır!9 Mar 2023
Dünya Savaşı'ndan sonra kurulan ve 1992 yılına kadar hüküm süren sosyalist federal cumhuriyet. Devletin bulunduğu…
Türk Ticaret Kanunu'na göre tanım. İktisadi faaliyeti nakdi sermayeden ziyade bedeni çalışmasına dayanan ve kazancı…
Sözlükte “çağırmak, istemek, yardım etmek” anlamlarına gelmektedir. İslâmî bir terim olarak “Allah'ın yüceliği karşısında kulun…
Beyyine Suresi, Kur'an-ı Kerim'in 98. suresidir ve Medine döneminde indirilmiştir. Surenin ismi olan "Beyyine" kelimesi,…
İsmâil Hakkı Bursevî'nin (ö. 1137/1725) tasavvufî tefsiri.Ruhul Beyan Tefsiri Hangi yayınevi?Böylece Osmanlı Yayınları Tarafından Gül…
"Selam", Türkçede ve İslam kültüründe günlük hayatta sıklıkla kullanılan bir selamlaşma ifadesidir. Kelimenin kökeni Arapça…