Kudüs, İslam inancında kutsal kabul edilen bir şehirdir ve Müslümanlar için büyük bir öneme sahiptir. Kur’an-ı Kerim, İslam’ın kutsal kitabıdır ve Müslümanlar için her konuda temel kaynaktır. Dolayısıyla, Kudüs ile ilgili bilgilerin Kur’an’da yer alıp almadığı merak edilmektedir.
Kur’an-ı Kerim’de, Kudüs şehri ve Mescid-i Aksa (Kudüs’teki kutsal cami) birçok yerde adı geçmektedir. Özellikle Kur’an’ın 17. Suresi olan İsra Suresi’nde, peygamber Muhammed’e Allah tarafından gösterilen bir gece yolculuğunun anlatıldığı belirtilmektedir. Bu yolculukta, Mekke’den Mescid-i Haram’dan Mescid-i Aksa’ya ve oradan semaya yükseldiği ifade edilir.
Kur’an’da Kudüs şehrinin İsrailoğulları’na vaat edilen kutsal bir toprak olduğu ve Allah tarafından seçildiği de vurgulanmaktadır. Kudüs’ün İslam inancındaki mukaddes yerlerinden biri olmasının yanı sıra, İsrailoğulları’nın tarihinde ve peygamberlerin hayatlarında da önemli bir rol oynamıştır. Bunlar arasında Nuh, İbrahim ve İsa gibi peygamberlerin Kudüs’te yaşaması ve İsa’nın Meryem Ana’dan doğduğu yer olarak da bilinmektedir.
Kur’an’da geçen bu ayetler, Kudüs’ün Müslümanların gözünde kutsal bir şehir olarak kabul edilmesini sağlamıştır. Kudüs, hem geçmişteki İslam tarihinde hem de günümüzde Müslümanlar için önemini korumaktadır. Bu nedenle, Kudüs’ün Kur’an’da yer almasının Müslümanlar için manevi bir anlam taşıdığı söylenebilir.
Sonuç olarak, Kur’an-ı Kerim’de Kudüs şehri ve Mescid-i Aksa’nın adının geçtiği pek çok ayet bulunmaktadır. Bu ayetler, Kudüs’ün İslam inancındaki kutsal yerleri arasında yer almasını ve Müslümanlar için büyük bir önem taşımasını desteklemektedir. Kudüs, hem tarihi hem de dini açıdan Müslümanlar için önemini koruyan bir şehir olarak kabul edilmektedir.
İslâm’da. Kur’an’da ve hadislerde de geçen Ruhu’l-Kudüs ifadesinin Kutsal Ruh olduğu iddia edilir. (Kudüs kelimesi “kutsal” demektir.) Bununla birlikte Kur’an’ın modern çevirilerinde Ruhu’l-Kudüs Cebrail anlamında kullanılır.
izni ile Kur’an’ı senin kalbine indirmiştir” (Bakara, 2/97) ayetinde ise Cebrail (a.s.) tarafından Hz. Peygamber(s.a.s)’in kalbine inzal edildiği belirtilir. Bu iki ayetten hareketle “Ruhu’l-Kudüs”ün Cebrail (a.s.)’i ifade ettiğini söyleyebiliriz.18 Eki 2018
Kur’an’da Kudüs ismi geçmediği gibi İslâm kaynaklarında bu şehrin adı olarak zikredilen diğer isimlere de rastlanmamaktadır.
Nahl Suresi, 102. ayet: De ki: “İman edenleri sağlamlaştırmak, Müslümanlara bir müjde ve hidayet olmak üzere, onu (Kur’an’ı) hak olarak Rabbinden Ruhu’l-Kudüs indirmiştir.”
HAŞRETMEK – HAŞREYLEMEK. birl. geçişli f. (Ar. ḥaşr + Türk. etmek, eylemek) (Allah) Kıyâmet günü ölüleri diriltip bir araya toplamak: Umarım haşr eder ol Rabb-i ganî / Onu dünyâda görenlerle beni (Hâkānî).
Sözlükte “bir topluluğu bulunduğu yerden zor kullanarak çıkarıp bir meydanda toplamak” mânasına gelen haşir (haşr) kelimesi, kıyamet gününde yeniden diriltilen (ba’s) bütün varlıkların hesaba çekilmek üzere bir meydana sevkedilip toplanmasını ifade eder. Toplanılacak yere mahşer, mevkıf veya arasât denir.
Haşr sözlükte, toplanmak, bir araya toplamak, yurdundan çıkarmak gibi manalara gelir. Istılahta ise, kıyamet günü insanların tekrar diriltilip mahşer meydanında toplanması anlamında kullanılır. Kur’ân-ı Kerim’de yer yer “ba’s” ile “haşr” aynı anlamda kullanılmıştır.
Kıyamet gününde diriltilecek olan mükelleflerin hesaba çekilmek üzere bir araya toplanması anlamında bir terim. Dünya hayatından sonra başlayıp ebediyen devam edecek olan ikinci hayat.
Kıyamet gününde diriltilecek olan mükelleflerin hesaba çekilmek üzere bir araya toplanması anlamında bir terim. Dünya hayatından sonra başlayıp ebediyen devam edecek olan ikinci hayat.
Dünya Savaşı'ndan sonra kurulan ve 1992 yılına kadar hüküm süren sosyalist federal cumhuriyet. Devletin bulunduğu…
Türk Ticaret Kanunu'na göre tanım. İktisadi faaliyeti nakdi sermayeden ziyade bedeni çalışmasına dayanan ve kazancı…
Sözlükte “çağırmak, istemek, yardım etmek” anlamlarına gelmektedir. İslâmî bir terim olarak “Allah'ın yüceliği karşısında kulun…
Beyyine Suresi, Kur'an-ı Kerim'in 98. suresidir ve Medine döneminde indirilmiştir. Surenin ismi olan "Beyyine" kelimesi,…
İsmâil Hakkı Bursevî'nin (ö. 1137/1725) tasavvufî tefsiri.Ruhul Beyan Tefsiri Hangi yayınevi?Böylece Osmanlı Yayınları Tarafından Gül…
"Selam", Türkçede ve İslam kültüründe günlük hayatta sıklıkla kullanılan bir selamlaşma ifadesidir. Kelimenin kökeni Arapça…