“Bana, Pirlere Niyaz Ederiz” Türk sinemasının önemli yapıtlarından biridir. 1989 yılında yönetmenliğini Tunç Başaran’ın üstlendiği film, Osmanlı Devleti’nin son döneminde yaşanan toplumsal ve kültürel değişimleri ele alırken, aşk, aile, dostluk gibi evrensel temaları da işlemektedir.
Filmin konusu, İstanbul’un fakir ve göçmen mahallelerinden birinde yaşayan genç bir kadın olan Hacer’in hikayesini anlatmaktadır. Hacer, babası tarafından bir iş yerine satılmıştır ve bu durum yaşamının kaderini belirlemiştir. Evlendiği adamla hiçbir şey paylaşamayan Hacer, evde hep suskun ve mutsuz bir hayat sürmektedir. Bir gün, ona yardım etmek isteyen ailesinin iyi niyetli komşusu lütfen ayakkabı tamircisi Recep ile tanışır ve yaşamında bir dönüm noktası yaşanır.
Film, Hacer’in hayatının seyrini değiştiren Recep’in babası Fazilet Bey ve etrafında gelişen olayları aracılığıyla dönemin toplumsal yapısını ve çatışmalarını ele alır. Osmanlı İmparatorluğu’nun çöküş döneminde yaşanan modernleşme çalışmaları, halkın günlük yaşamı üzerindeki etkileri ve insanların bu süreçte verdikleri mücadeleler filmde anlatılan önemli temalar arasındadır.
“Bana, Pirlere Niyaz Ederiz” hem sürükleyici bir hikayesiyle hem de güçlü oyunculuklarıyla dikkat çekmektedir. Türk sinemasının önemli yönetmenlerinden Tunç Başaran’ın bir başyapıtı olarak kabul edilen filmde, Hacer’i canlandıran Türkan Şoray’ın performansı da büyük beğeni toplamıştır.
Film, Türkiye’nin kültürel kimliği üzerine derin bir sorgulama yaparken, izleyiciye hikayesiyle düşündürme ve etkileme gücü sunar. “Bana, Pirlere Niyaz Ederiz” toplumsal ve kültürel değişimin yanı sıra insanların iç dünyalarındaki çatışmaları ve umutlarını da anlatarak sinema tarihindeki önemli yapıtlardan birini oluşturmuştur.
Türk halk inançlarında “dilek”, “yakarış” ve “dua” gibi anlamlara karşılık gelen “niyaz” terimi, Türk tasavvufunda ise tasavvufi bir “merhale” ya da “hâl” ve bu hâl içerisinde yapılan bir ziyaret ve selamlaşma uygulaması olarak karşımıza çıkar.
“Pirlere niyaz etmek” onlara yalvarmak, onlardan bir şey istemek demektir. Bir mümin, Allah Teâlâ’nın bazı has kullarına bir takım imkanlar verdiğine, Allah vergisi imkanlarla onların yardımda bulunduklarına inanıyor da bu sebeple onlardan bir şey istiyorsa, bu şirk olmaz.13 בפבר׳ 2018
Sevcan Orhan – Pirlere Niyaz Ederiz – YouTube.5 בינו׳ 2021
Niyaz etmek erkeği dansa davet etmek demektir. Niyaz kadın ve erkeğin ellerini diğerinin omuzlarına koyarak birbirlerine kucaklaşır gibi üç kez yaklaşmaları suretiyle yapılır.
Sabah namazı: 2 rekattır. Öğlen namazı: 4 rekattır. İkindi namazı: 4 rekatır. Akşam namazı: 3 rekatır.
Hanefi’de seferde 4 rekatlık farzları, iki rekat kılmak vacip, Maliki’de, meşru yani günah olmayan seferde 2 kılmak sünnet, Şafii ve Hanbeli’de, 2 veya 4 kılmak da caizdir.
İkindi namazının sünneti ile ilgili olarakta hazreti Peygamber şöyle buyurmuşlardır, İkindinin farzından önce dört rekat sünnet namazı kılan kimseye Allah rahmet eylesin.29 באפר׳ 2018
Sabah namazı: 2 rekattır. Öğlen namazı: 4 rekattır. İkindi namazı: 4 rekatır. Akşam namazı: 3 rekatır.
En faziletlisi ikişer rekat halinde altı rekat kılmaktır. Fazileti hakkında Hazreti peygamber şöyle buyurmuşlardır;Her kim akşam ile yatsı arasında altı rekat namaz kılarsa Allah ona on iki senelik namazın sevabını yazar.29 באפר׳ 2018
Dünya Savaşı'ndan sonra kurulan ve 1992 yılına kadar hüküm süren sosyalist federal cumhuriyet. Devletin bulunduğu…
Türk Ticaret Kanunu'na göre tanım. İktisadi faaliyeti nakdi sermayeden ziyade bedeni çalışmasına dayanan ve kazancı…
Sözlükte “çağırmak, istemek, yardım etmek” anlamlarına gelmektedir. İslâmî bir terim olarak “Allah'ın yüceliği karşısında kulun…
Beyyine Suresi, Kur'an-ı Kerim'in 98. suresidir ve Medine döneminde indirilmiştir. Surenin ismi olan "Beyyine" kelimesi,…
İsmâil Hakkı Bursevî'nin (ö. 1137/1725) tasavvufî tefsiri.Ruhul Beyan Tefsiri Hangi yayınevi?Böylece Osmanlı Yayınları Tarafından Gül…
"Selam", Türkçede ve İslam kültüründe günlük hayatta sıklıkla kullanılan bir selamlaşma ifadesidir. Kelimenin kökeni Arapça…