Daha öncede ifade edildiği gibi nesh; bir ayetin hükmünün daha sonra gelen başka bir ayetle kaldırılması olarak tanımlanır. Konuyla ilgili Yüce Allah; “Biz bir ayetin hükmünü kaldırır veya unutturursak, onun daha hayırlısını, yahut onun mislini getiririz.
Bunun üzerine Resulullah, (Bu, yüce Allah’ın dün nesh ettiği âyetlerdir) buyurdu. [Nitekim âyet-i kerimede, (Yenisini getirmeden eskisini unutturmayız) buyuruluyor. Ezberlenen âyetleri Allahü teâlânın unutturduğunu Peygamber efendimiz bildiriyor.
Bu hüküm halen devam etmektedir diyen birkaç müctehide karşı daha çok sayıda fıkıhçıya göre hüküm, bu sûrenin 32. âyeti ile neshedilmiştir. Zina etmekte olan birisi ile evlenmek haram olmakla beraber nikâh feshedilmez.
Sözlükte “ortadan kaldırmak; nakletmek, beyan etmek” mânalarına gelen nesh kelimesi terim olarak şer’î bir hükmün daha sonra gelen şer’î bir delille kaldırılmasını ifade eder. Neshin söz konusu olduğu durumlarda önceki hüküm mensûh, onu yürürlükten kaldıran yeni hüküm veya delil nâsih diye anılır.
Neshe konu olan ayetler: 70, 106, 159, 15, 66, 68, 91, 104, 107, 108, 112, 121, 135, 137, 158. ayetleridir.” Dini ilimlere vakıf olan birisinin ayetleri tahlil ettiği zaman bunlardan hiçbirinin mensuh olamayacağını görecektir.
manaları- nı şahid gösterir. Hz. Peygamberin altından bir yüzük yaptırmak istemesini de darb kelimesinin bu manasına örnek verir.12 Bu manada darb-ı meseldeki darb kelimesi; meseli nitelikli bir şekilde inşa veya imal etmek anlamına gelir. “Yüzük yapmak” manasına da dayandırılmakta- dır.
Darbımesel, anlaşılması güç, ancak mantıklı olan bir durumu, daha belirgin ve çok bilinen benzeri ile duygusal bir biçimde insana açık- layan ve aklın da kolayca kabul edebileceği bir metottur. İslam Peygamberi Hz. Muham- med (s.a.v.) de bu metodu sıkça kullanmıştır.27 Ara 2020
Darbımesel, anlaşılması güç, ancak mantıklı olan bir durumu, daha belirgin ve çok bilinen benzeri ile duygusal bir biçimde insana açık- layan ve aklın da kolayca kabul edebileceği bir metottur. İslam Peygamberi Hz. Muham- med (s.a.v.) de bu metodu sıkça kullanmıştır.27 Ara 2020
manaları- nı şahid gösterir. Hz. Peygamberin altından bir yüzük yaptırmak istemesini de darb kelimesinin bu manasına örnek verir.12 Bu manada darb-ı meseldeki darb kelimesi; meseli nitelikli bir şekilde inşa veya imal etmek anlamına gelir. “Yüzük yapmak” manasına da dayandırılmakta- dır.
Gülhanî’nin elimizde bulunan en önemli eseri, makalemizin de konusu olan Darbü’l-Mesel’dir.
Dünya Savaşı'ndan sonra kurulan ve 1992 yılına kadar hüküm süren sosyalist federal cumhuriyet. Devletin bulunduğu…
Türk Ticaret Kanunu'na göre tanım. İktisadi faaliyeti nakdi sermayeden ziyade bedeni çalışmasına dayanan ve kazancı…
Sözlükte “çağırmak, istemek, yardım etmek” anlamlarına gelmektedir. İslâmî bir terim olarak “Allah'ın yüceliği karşısında kulun…
Beyyine Suresi, Kur'an-ı Kerim'in 98. suresidir ve Medine döneminde indirilmiştir. Surenin ismi olan "Beyyine" kelimesi,…
İsmâil Hakkı Bursevî'nin (ö. 1137/1725) tasavvufî tefsiri.Ruhul Beyan Tefsiri Hangi yayınevi?Böylece Osmanlı Yayınları Tarafından Gül…
"Selam", Türkçede ve İslam kültüründe günlük hayatta sıklıkla kullanılan bir selamlaşma ifadesidir. Kelimenin kökeni Arapça…