Mantığın dört temel ilkesi, düşüncenin doğru ve tutarlı bir şekilde ilerlemesini sağlayan temel prensiplerdir. Bu ilkelere bağlı kalarak düşünce süreçleri daha tutarlı ve akılcı bir şekilde ilerler.
İlk ilke, “bizimle çelişmeyen bir düşünce yapısı” olarak bilinir. Yani, bir düşünce veya argümanın mantık ilkelerine uygun olması için içinde çelişki bulunmamalıdır. Eğer bir argüman içerisinde çelişki varsa, mantıksal bir hata olduğu kabul edilir ve bu argüman geçerli ve tutarlı değildir.
İkinci ilke, “herhangi bir şey, ya kendisi olur ya da olmaz” olarak adlandırılır. Bu ilke, mantık kurallarında A veya B alanında olması gerektiğini belirtir. Örneğin, bir nesnenin ya şeker olması ya da şeker olmaması gerektiğini ifade eder. Arada başka bir seçenek bulunmamaktadır.
Üçüncü ilke ise “bütünün toplamı, parçalarının toplamına eşittir” ilkesidir. Bu, bir şeyin tüm parçalarının toplamının o şeyin kendisi olduğunu ifade eder. Yani, bir bütünü oluşturan her parça, toplamda o bütünü oluşturur. Bu ilke matematiksel hesaplamaların temelini oluşturan bir prensiptir.
Son ilke ise “sebep ve sonuç ilişkisi”nin önemini vurgular. Bu ilke, her olayın bir sebep ve sonuç ilişkisiyle gerçekleştiğini belirtir. Bir olayın yanlış sonuçlanması veya eksik kalması, ilgili sebeplerin yanlış veya eksik olmasıyla açıklanabilir.
Sonuç olarak, mantığın dört temel ilkesi, düşüncenin doğru ve tutarlı bir şekilde ilerlemesini sağlar. Bu ilkelere uyulduğunda, düşünce süreçleri daha akılcı hale gelir ve çelişkiden kaçınılır. İlke olarak; çelişki yokluğu, iki olasılık arasında seçim yapma, bütün-parça ilişkisi ve sebep-sonuç ilişkisi gösterilebilir. Mantığın temel ilkeleri, herhangi bir düşünce yapısının temelini oluşturur.
Genellikle mantığın üç ana ilkesinden sözedilir. Bunlar, özdeşlik, çeliş- mezlik ve üçüncü şıkkın imkânsızlığı ilkeleridir. Leibniz bir de yeter sebep ilkesini ekliyor. Hatta ona göre, başlıca iki ilke vardır: Birisi çelişmezlik, di- ğeri yeter-sebep ilkesidir.
Üçüncü şıkkın imkânsızlığı ilkesi ise, “bir şey ya A’dır ya A olmayandır üçüncü bir olanak söz konusu olamaz” şeklinde ifade edilmekte ve epistemolojik olarak “bir yargı ya da önerme ya doğrudur ya yanlıştır üçüncü bir durum yoktur” şeklinde yorumlanmaktadır.16 בדצמ׳ 2021
Mantık, iki büyük bölüme ayrılır: Formel veya genel mantık, metodoloji ve özel mantık.30 בינו׳ 2017
Dünya Savaşı'ndan sonra kurulan ve 1992 yılına kadar hüküm süren sosyalist federal cumhuriyet. Devletin bulunduğu…
Türk Ticaret Kanunu'na göre tanım. İktisadi faaliyeti nakdi sermayeden ziyade bedeni çalışmasına dayanan ve kazancı…
Sözlükte “çağırmak, istemek, yardım etmek” anlamlarına gelmektedir. İslâmî bir terim olarak “Allah'ın yüceliği karşısında kulun…
Beyyine Suresi, Kur'an-ı Kerim'in 98. suresidir ve Medine döneminde indirilmiştir. Surenin ismi olan "Beyyine" kelimesi,…
İsmâil Hakkı Bursevî'nin (ö. 1137/1725) tasavvufî tefsiri.Ruhul Beyan Tefsiri Hangi yayınevi?Böylece Osmanlı Yayınları Tarafından Gül…
"Selam", Türkçede ve İslam kültüründe günlük hayatta sıklıkla kullanılan bir selamlaşma ifadesidir. Kelimenin kökeni Arapça…