Levh-i Mahfuz, İslam inancına göre kutsal kitap olan Kur’an’ın Allah tarafından indirildiği ve her şeyin önceden belirlendiği bir yerdir. İslam literatüründe “korunan levha” olarak adlandırılan Levh-i Mahfuz, göğün yedinci katında bulunur ve evrenin tüm olaylarının kaydedildiği kabul edilir.
Levh-i Mahfuz, Allah’ın ilminin bir yansımasıdır ve içeriği, her insanın doğumu, ölümü, hayatında yaşayacağı deneyimler, sahip olacağı zenginlik veya fakirlik gibi her şeyi içerir. İnanışa göre, Kur’an’ın ilk emri olan “oku” da Levh-i Mahfuz’da yer almaktadır.
Levh-i Mahfuz, bazı müslümanlar tarafından fiziksel bir kitap veya mekan olarak düşünülse de, daha çok sembolik bir anlamı vardır. Kur’an’da Levh-i Mahfuz’dan bahsederken sıklıkla “ilahi bir kitap” veya “imanın veya kaderin kaynağı” olarak ifade edilir. Bu nedenle, fiziksel olarak erişilemez veya görülemez.
İslam inancına göre, insanlar doğduklarında Levh-i Mahfuz’da yazılı olan kaderlerini okuyamazlar. Yani, insanlar yaşamlarını kendi iradeleriyle şekillendirme özgürlüğüne sahiptirler. Ancak, Allah’ın Levh-i Mahfuz’da belirlediği kaderin gerçekleşmesi kaçınılmazdır.
Levh-i Mahfuz, aynı zamanda insanların geçmiş ve gelecekleri hakkında bilgi sahibi olan Allah’ın sonsuz bilgeliğini de simgeler. İslam’da, insanların geleceği tahmin etmek veya Levh-i Mahfuz’daki kaderlerini bilmek kesinlikle yasaktır. Buna karşın, insanların kendilerini geliştirmeleri, iyilik yapmaları ve doğru yolu takip etmeleri öğütlenir.
Sonuç olarak, Levh-i Mahfuz, İslam inancında evrenin ve insanın kaderinin kaydedildiği bir sembolik mekandır. İnsanların nasıl yaşayacaklarına dair önceden belirlenmiş bir kaderleri olduğuna inanılır, ancak insanlar yaşamlarını seçimleriyle şekillendirebilirler. Levh-i Mahfuz, Allah’ın sonsuz bilgeliğini ve kaderin gerçekleşmesi kaçınılmazlığını simgeler.
Olmuş ve olacak her şeyin yazılı olduğu kitap anlamındadır. Melekler, Levh-i Mahfûz’u görürler.
Levh-i mahfûz Allah ile melekleri arasında bir vasıtadır. Yedinci kat göğün üstünde olup arşta ve İsrâfil’in gözleri önünde bulunur. İçinde bütün nesne ve olayların bilgisi ayrıntılı olarak yazılmıştır.
Kaynak eser olan Levh-i Mahfuz, 1300 sayfalık bir cilt. Sayfa düzeninde yapılan yeniliklerle sayfa sayısı 936’ya düşürüldü. 516 sayfası yeni yazılarla genişletilmiş olan Tanrı’nın doğum günü, 420 sayfası ise yepyeni ikinci kitap: İndigo Mehdi.
1. Levh-i mahfûz gayb âlemine ait bir husus olup mahiyeti bilinmemektedir. Tasvirine ilişkin rivayetler asılsız ve felsefî teorilere bağlı yorumlar anlamsızdır. Sadece onun bütün nesne ve olayların ilâhî kalemle yazıldığına, Allah’ın tabii ve içtimaî kanunlarını ihtiva eden bir kitap olduğuna inanmak gerekir.
Ona, Buhârâ’da doğduğu için Muhammed Buhârî, Seyyid olduğu için Emîr Buhârî, Yıldırım Bâyezîd Hanın dâmâdı olduktan sonra da Emîr Sultan denilmiştir. Emîr Külâl ismiyle tanınan babası geçimini çömlekçilikle sağlayan bir velî idi.
İbrâhim Efendi’den sonra Emîr Sultan Dergâhı’nın şeyhliği Celvetî meşâyihinden Selâmi Ali Efendi’ye intikal etmiştir.
1430’da Bursa’da öldü. Soyu Muhammed Peygamber’in torunu Hüseyin’e dayanır. İsmi, Muhammed bin Ali, lakabı Şemsüddîn’dir. Ona, Buhara’da doğduğu için “Muhammed Buhârî”, Seyyid olduğu için “Emîr Buhârî”, Yıldırım Bayezid Hanın damadı olduktan sonra da “Emîr Sultan” denilmiştir.
İsmi, Muhammed bin Ali, lakabı Şemsüddîn’dir. Ona, Buhara’da doğduğu için “Muhammed Buhârî”, Seyyid olduğu için “Emîr Buhârî”, Yıldırım Bayezid Hanın damadı olduktan sonra da “Emîr Sultan” denilmiştir. Bursa’ya 1391’de göç etmiş ve Yıldırım Bayezid’in kızı Hundi Fatma Hatun’la evlenmiştir. 1430’da Bursa’da ölmüştür.
1430’da Bursa’da öldü. Soyu Muhammed Peygamber’in torunu Hüseyin’e dayanır. İsmi, Muhammed bin Ali, lakabı Şemsüddîn’dir. Ona, Buhara’da doğduğu için “Muhammed Buhârî”, Seyyid olduğu için “Emîr Buhârî”, Yıldırım Bayezid Hanın damadı olduktan sonra da “Emîr Sultan” denilmiştir.
Dünya Savaşı'ndan sonra kurulan ve 1992 yılına kadar hüküm süren sosyalist federal cumhuriyet. Devletin bulunduğu…
Türk Ticaret Kanunu'na göre tanım. İktisadi faaliyeti nakdi sermayeden ziyade bedeni çalışmasına dayanan ve kazancı…
Sözlükte “çağırmak, istemek, yardım etmek” anlamlarına gelmektedir. İslâmî bir terim olarak “Allah'ın yüceliği karşısında kulun…
Beyyine Suresi, Kur'an-ı Kerim'in 98. suresidir ve Medine döneminde indirilmiştir. Surenin ismi olan "Beyyine" kelimesi,…
İsmâil Hakkı Bursevî'nin (ö. 1137/1725) tasavvufî tefsiri.Ruhul Beyan Tefsiri Hangi yayınevi?Böylece Osmanlı Yayınları Tarafından Gül…
"Selam", Türkçede ve İslam kültüründe günlük hayatta sıklıkla kullanılan bir selamlaşma ifadesidir. Kelimenin kökeni Arapça…