“Işte Gidiyorum Çeşmi Siyahım” şiiri, Türk halk şiiri geleneğine ait olan bir ağıt türüdür. Bu makalede, şiirin yazarı belirsizliğini ve kültürel önemini ele alarak, içeriğini ve anlamını anlatmaya çalışacağız.
“Işte Gidiyorum Çeşmi Siyahım” şiiri, anonim bir halk şairi tarafından yazılan ve söylenen bir türküdür. Türk halk şiiri, binlerce yıllık bir geçmişe sahip olan ve ustalarından çıraklara aktarılarak bugüne kadar ulaşan bir edebiyat geleneğidir. Bu şiirin yazarının belirlenememesi, saz şairlerinin toplumsal ve kültürel bağlamda önemli bir yer tuttuğunu göstermektedir.
Şiirin başlığı olan “Işte Gidiyorum Çeşmi Siyahım”, genellikle aşk acısı ve vedalaşma temalarını işlemektedir. Yalnızlık, özlem, ayrılık gibi duyguları yansıtan şiir, insanların iç dünyasına dokunan bir etki yaratmaktadır. Şiirin dilinin sade ve anlaşılır olması, halk arasında büyük bir ilgiye yol açmıştır.
Şiirin en dikkat çeken özelliği ise “çeşmi siyah” tabiriyle ifade edilen gözlerin simgesel anlamıdır. Bu ifade, sevdiklerinden ayrılmak zorunda kalan birinin iç dünyasını anlatan bir semboldür. Şair, kendisini “çeşmi siyah” olarak tanımlayarak, sevdiklerinden ayrılmaya ve onları kaybetmeye hazır olduğunu ifade etmektedir.
İşte Gidiyorum Çeşmi Siyahım şiiri, toplumsal bir bellek aracı olarak da önemli bir yere sahiptir. Halk kültürünün önemli bir parçası olan bu şiir, birçok farklı versiyonu ve yorumuyla halk arasında söylendiğinde duygusal bir etki yaratmaktadır. Bu yönüyle şiir, insanların duygularını ifade etme ve paylaşma aracı olarak işlev görmektedir.
Sonuç olarak, “Işte Gidiyorum Çeşmi Siyahım” şiiri, anonim bir halk şairi tarafından yazılan ve ağıt türünde olan bir türküdür. Anlamı ve içeriğiyle insanların duygusal dünyasına dokunan bu şiir, halk kültürünün önemli bir parçasıdır ve çeşitli versiyonlarıyla halk arasında yaygın bir şekilde söylenmektedir.
İşte Gidiyorum Çeşmi Siyahım – İşte Gidiyorum Çeşmi Siyahım (1998) – Aşık Mahzuni Şerif | Karnaval.com.
Kullanıcıların yaptığı diğer aramalar
Ahmet Aslan – Çeşm-i Siyahım [ Çeşm-i Siyahım Single © Z Müzik 2019 ] – YouTube.24 Ara 2019
1940 yılında Kahraman Maraş’ın Elbistan ilçesinin Berçenek köyünde doğdu. (Dostları onun 1938 yılında doğduğunu ifade etmektedirler.)
Kapı Ağası (Babüssaade ağası) padişahın devamlı en yakınında bulunmakla görevlidir. Aynı zamanda Osmanlı’da sadrazam kapısının iç düzenini sağlamakla vazifeli olan ağalar. Saray kayıtlarında buna Ak Ağalar başı’ da deniyordu.
Topkapı Sarayı’nın ikinci avlusunda XVIII. yüzyılda yapılmış cami. Genel olarak Topkapı Sarayı’nın Harem kısmına verilen ad. Dârüssaâde ağası ve hattat. Osmanlı padişahı (1703-1730).
Bâbüssaâde, büyük saray manzumesi içinde padişahın özel ikamet yeri olan Enderûn-ı Hümâyun’un girişini teşkil eder ve birçok törenin yapıldığı ikinci avludan üçüncü avluya geçişi sağlar. Gösterişli bir mimariye sahip olan bu methale Akağalar Kapısı veya Arz Kapısı da denilmiştir.
Kapı Ağası (Babüssaade ağası) padişahın devamlı en yakınında bulunmakla görevlidir. Aynı zamanda Osmanlı’da sadrazam kapısının iç düzenini sağlamakla vazifeli olan ağalar. Saray kayıtlarında buna Ak Ağalar başı’ da deniyordu.
Kapı Ağası (Babussaade ağası, Ak Ağalar başı), Osmanlı sarayında, padişahın çalışma mekanı da olan Enderun bölümü ile tüm Osmanlı saraylarının başı olan beyaz ırka mensup hadım yönetici.
Dünya Savaşı'ndan sonra kurulan ve 1992 yılına kadar hüküm süren sosyalist federal cumhuriyet. Devletin bulunduğu…
Türk Ticaret Kanunu'na göre tanım. İktisadi faaliyeti nakdi sermayeden ziyade bedeni çalışmasına dayanan ve kazancı…
Sözlükte “çağırmak, istemek, yardım etmek” anlamlarına gelmektedir. İslâmî bir terim olarak “Allah'ın yüceliği karşısında kulun…
Beyyine Suresi, Kur'an-ı Kerim'in 98. suresidir ve Medine döneminde indirilmiştir. Surenin ismi olan "Beyyine" kelimesi,…
İsmâil Hakkı Bursevî'nin (ö. 1137/1725) tasavvufî tefsiri.Ruhul Beyan Tefsiri Hangi yayınevi?Böylece Osmanlı Yayınları Tarafından Gül…
"Selam", Türkçede ve İslam kültüründe günlük hayatta sıklıkla kullanılan bir selamlaşma ifadesidir. Kelimenin kökeni Arapça…