İnsan kaderini belirler mi? Sorusu, felsefe tarihinde uzun süre tartışmalara konu olmuş bir konudur. Kimi filozoflar, insanın yaşamının tamamen önceden belirlendiğini savunurken, kimileri ise insanın özgür iradesi sayesinde kendi kaderini şekillendirebileceğini iddia etmiştir.
Öncelikle, kader kavramının ne anlama geldiğini anlamak önemlidir. Kader, insanın gelecek yaşamını önceden belirleyen ve ona yönlendiren bir güç olarak düşünülmektedir. Bu anlamda, kaderin insan yaşamında belirleyici bir rol oynadığı düşünülebilir. Ancak, bu kabul edildiğinde insanın özgür iradesi yok sayılmış olacaktır.
Birçok filozof, insanın özgür iradesi sayesinde kendi kaderini belirleyebileceği konusunda ısrar etmiştir. Özgür irade, insanın bilinçli seçimler yapabilme kapasitesini ifade eder. İnsan, çeşitli seçenekler arasından tercih yaparak kendi yaşamını şekillendirme gücüne sahiptir. Dolayısıyla, insana tanınan bu özgürlük sayesinde kaderi değiştirilebilir.
Yine de, insanın kaderini belirleyen faktörler olduğunu inkar etmek de mümkün değildir. Doğum yeri, aile, genetik miras gibi etkenler insanın yaşamının şekillenmesinde önemli bir rol oynar. Bu etkenler insanın yeteneklerini, yetişimini ve fırsatlarını belirleyebilir. Ancak, bu faktörlerin insanın özgür iradesini sınırladığı da söylenebilir. İnsan, sahip olduğu imkanlar ve yetenekleri çerçevesinde seçimler yapar ve bunlar kaderinin şekillenmesinde etkili olur.
Sonuç olarak, insan kaderi üzerine yapılan tartışmalar süregelen bir konudur. İnsanın kaderini belirlemesinde hem özgür iradenin önemli bir rolü olduğu hem de dış etkenlerin etkili olduğu söylenebilir. İnsanın kaderi, hem içsel faktörlerden hem de dış etkenlerden etkilenen karmaşık bir süreçtir. İnsanın özgür iradesini kullanarak, kendi seçimlerini yapması ve bu doğrultuda hareket etmesi, kaderini değiştirebilme potansiyeline sahiptir.
Yüce Allah için zaman kaydı yoktur. Allah zamana mahkûm değildir. O’nun ilmi yaşanmış, yaşanacak bütün zaman ve mekânları kuşatır. Yüce Allah anne rahmine düşecek olan herhangi birimizin hayatını, ne yapacağımızı zamana ihtiyaç duymadan bildiği için de buna uygun olarak takdir etmiştir.12 Kas 2010
Kur’an-ı Kerim’de de belirtildiği gibi kader kişinin eğilimlerine, bilinçli tercihleriyle ortaya koyduğu tutum ve davranışlarına bağlıdır. Dolayısıyla insanın kaderi kendisine; kişiliğine, genel davranışlarına ayrılmaz bir biçimde bağlıdır.19 Şub 2023
Bu nedenle Allah’ın Âlim ve Hafîz isimleri kendi mana ve hükmünü hem görmek ve hem de göstermek için levh-i mahfuzu yaratmıştır. Tabiri yerinde ise, mimar binayı yapmadan önce binanın bütün ön bilgisini, bütün programını, bütün plânını, yani bir çeşit kaderini deftere yazar ve bu yazılana göre de binayı inşa eder.28 Eki 2020
Kıraat etmek, kitap, gazete ya da dergi okumak demektir.21 Ağu 2022
müşâveresine sunulacak işlerin kısmî olduğuna işaret etmektedir. etmediği ve etmeyeceği kabul olunan temsilcileri olduğu anlaşılmaktadır. Nitekim yapılan seçimin akabinde bir itiraz vukubulmamıştır. Kur’an’da müşâvere kavramıyla direkt ilgili ayetler Bakara 2/233, Al-i Imran 3/159 ve Şûrâ 42/38 de yer almaktadır.
Musavver TDK sözlük anlamı şu şekildedir: sıfat,eskimiş Resim konulmuş, resimli.18 May 2022
Arapça kökenli bir sözcük olan müşavere, meşveret sözcüğünden türetilmiştir. Meşveret fikir alışverişinde bulunmak anlamına gelirken, müşavere kelimesinin sözlük anlamı danışmaktır.6 Kas 2021
Danışma ve danışma kurulu anlamında fıkıh terimi.
Dünya Savaşı'ndan sonra kurulan ve 1992 yılına kadar hüküm süren sosyalist federal cumhuriyet. Devletin bulunduğu…
Türk Ticaret Kanunu'na göre tanım. İktisadi faaliyeti nakdi sermayeden ziyade bedeni çalışmasına dayanan ve kazancı…
Sözlükte “çağırmak, istemek, yardım etmek” anlamlarına gelmektedir. İslâmî bir terim olarak “Allah'ın yüceliği karşısında kulun…
Beyyine Suresi, Kur'an-ı Kerim'in 98. suresidir ve Medine döneminde indirilmiştir. Surenin ismi olan "Beyyine" kelimesi,…
İsmâil Hakkı Bursevî'nin (ö. 1137/1725) tasavvufî tefsiri.Ruhul Beyan Tefsiri Hangi yayınevi?Böylece Osmanlı Yayınları Tarafından Gül…
"Selam", Türkçede ve İslam kültüründe günlük hayatta sıklıkla kullanılan bir selamlaşma ifadesidir. Kelimenin kökeni Arapça…