Hazar Türkleri’nin nasıl Yahudi olduğu konusu tarihçiler arasında uzun süredir tartışma konusu olmuştur. Bu tartışmalı konu, Hazarların 7. yüzyılda Orta Asya’da kurdukları devletin dönüşümü ve Yahudiliği benimsemeleriyle ilgilidir. 200 kelimeyi geçmeyecek şekilde bu konuda özet sunulacaktır.
Hazar Türkleri, 5. yüzyılda Göktürk İmparatorluğu’nun çöküşüyle birlikte Kafkasya bölgesine göç etmiş bir Türk kavmidir. Orta Asya’dan gelen bu göçmen grup, bölgede kendi devletçiklerini kurmuş ve 7. yüzyılın başlarında Kafkasya’nın etkili güçlerinden biri olmuştur.
Hazarlar, Orta Doğu’nun farklı dinleri ve kültürleriyle temas halindeydi. Bu dönemde Hazar hükümdarları, İslam, Hristiyanlık ve Musevilik gibi farklı dinlere merak duymaktaydılar. Ancak Hazar hükümdarları, politik hedeflerini gerçekleştirebilecek ve tüm etnik ve dini grupları birleştirebilecek bir din arayışı içindeydiler.
Hazar hükümdarları, hem İslam’a hem de Hristiyanlığa rağmen birçok kez mücadele etmişlerdir. Sonunda, 8. ve 9. yüzyıllarda Hazar hükümdarları, Musevilik dinini benimsemeye karar verdiler. Bu din, güçlü bir bağlılık ve aidiyet duygusu yaratma potansiyeli taşıyordu ve Hazarlar için politik bir araç olarak kullanılabilecekti.
Ancak Hazarların tam olarak nasıl Yahudi olduğu hala tartışmalı bir konudur. Bazı tarihçiler, Hazar hükümdarlarının ve soylularının Yahudilikten etkilendiğini ve bu nedenle dinlerini değiştirdiklerini savunmaktadır. Diğer tarihçiler ise Hazar hükümdarlarının politik nedenlerle Yahudi olduğunu iddia etmekte ve bu dönüşümün tamamen zorunlu olduğunu dile getirmektedir.
Hazarların Yahudiliği benimsemesi, Yahudi tüccarların ve rahiplerin bölgedeki etkisini artırdı. Bu dönemde Hazar İmparatorluğu, İslam ve Hristiyanlık dünyasıyla karşılıklı ticaret ve kültürel alışverişe aktif olarak katıldı.
Sonuç olarak, Hazar Türkleri’nin Yahudi olma süreci, politik nedenlerle benimsenmiş bir karardır. Bu dönüşüm, Orta Asya kökenli bir Türk kavminin Yahudilikle ilişkili bir ulus haline dönüşmesiyle sonuçlandı. Ancak, konu hala tartışmalıdır ve araştırmalar devam etmektedir.
Hazar hanedanı mensupları, Karay mezhebine girmek suretiyle Musevi oldular. b.Ne zaman Musevi Oldular: Mesûdi’ye göre, Halife Harun Reşit (786-809) zamanında Hazarlar Museviliği kabul etmişlerdi. Hazar Mektubuna göre, Hazar hanedanı mensupları Bulan Kağan (731-?) zamanında Musevi olmuşlardı.
Peçenek saldırıları sonucu Hazarlar 965’te Kiev Ruz Knezliği tarafından yıkılmışlardır. Hazarlar yönetim kadrosu olarak Museviliği benimseyen ilk ve tek Türk devletidir. Hazarlar arasında Göktanrı, Hıristiyanlık, İslamiyet, Musevilik gibi dinler de yayılmıştır.
Anlatılanlara göre Bulan, Şaman olan semavi dinleri kağanına tanıtmak amacıyla her dinden bir temsilci çağırdı ve kağanına sundu. Kağan önce gelen Hristiyan elçiye sen dinini en gerçek din olarak kabul ediyorsun peki senden sonra en gerçeğe yakın din hangisidir diye sordu. Bunun üzerine temsilci Yahudilik dedi.14 בפבר׳ 2022
Hazar Kağanlığı, devletin resmi dini olarak Musevilik’i kabul etmiş olsa da, Yahudilikin hangi mezhebine bağlı oldukları kesin değildir. El-Mesûdî’ye göre, Hazar kağanı, Halife Harun Reşid döneminde (786-809) Musevilike geçmiştir.
Dünya Savaşı'ndan sonra kurulan ve 1992 yılına kadar hüküm süren sosyalist federal cumhuriyet. Devletin bulunduğu…
Türk Ticaret Kanunu'na göre tanım. İktisadi faaliyeti nakdi sermayeden ziyade bedeni çalışmasına dayanan ve kazancı…
Sözlükte “çağırmak, istemek, yardım etmek” anlamlarına gelmektedir. İslâmî bir terim olarak “Allah'ın yüceliği karşısında kulun…
Beyyine Suresi, Kur'an-ı Kerim'in 98. suresidir ve Medine döneminde indirilmiştir. Surenin ismi olan "Beyyine" kelimesi,…
İsmâil Hakkı Bursevî'nin (ö. 1137/1725) tasavvufî tefsiri.Ruhul Beyan Tefsiri Hangi yayınevi?Böylece Osmanlı Yayınları Tarafından Gül…
"Selam", Türkçede ve İslam kültüründe günlük hayatta sıklıkla kullanılan bir selamlaşma ifadesidir. Kelimenin kökeni Arapça…