Diyanet İşleri Başkanlığı, Hanefi mezhebine dayanan ve seyahat durumunda namazların kısaltılması gerektiği ilkesini benimseyen bir uygulama yürütmektedir. Genel olarak, Hanefi mezhebine göre seferilik, kişinin normal ikametgahından 90 km veya daha fazla bir mesafeye seyahat etmesi durumunda geçerli sayılmaktadır. Bu seyahat süresi ise bir takvim gününden daha uzun olmalıdır.
Seferilik durumunda namazların kısaltılması, kişinin seyahat ettiği sürece geçerlidir. Bu Durumu göz önünde bulunduran Diyanet İşleri Başkanlığı, seyahat eden kişilere namazların kısaltılarak kılınmasının helal olduğunu belirtmektedir. Bununla beraber, seferlik namazlarından sadece beş vakit namazı kısaltmak yeterli kabul edilmektedir. Yani, farz ve sünnetleri kısaltmak gerekmektedir, ancak vitir namazı gibi ek namazlar kısaltılmaz ve normal süresinde kılınmalıdır.
Diyanet İşleri Başkanlığı, seyahat süresini belirleme noktasında 90 km’nin yanı sıra diğer dini otoritelerin farklı görüşlerini de göz önünde bulundurmaktadır. Örneğin, bazı İslam bilginleri seyahat mesafesini ortalama 78 km olarak belirlerken, bazıları ise 89 km olarak belirlemiştir. Bu nedenle, belirli bir kilometre mesafesi yerine, seyahat süresinin bir takvim gününden daha uzun olduğu durumlarda namazların kısaltılması gerekliliği üzerinde daha çok durulmaktadır.
Sonuç olarak, Diyanet İşleri Başkanlığı’na göre Hanefi mezhebine göre seferilik durumunda namazların kısaltılması bir takvim gününden daha uzun süren seyahatlerde gereklidir. Seyahat süresini belirleme noktasında, kilise kilometre aralığı belirlenmemiştir. Bununla beraber, seferlik namazlarından sadece farz ve sünnetleri kısaltmak yeterli kabul edilirken, vitir namazı gibi ek namazların normal süresinde kılınması gerekmektedir.
Şâfiî mezhebine göre ise seferî sayılabilmek için yaklaşık 90 km bir mesafeye gitme niyeti ile yola çıkılmış olmalı ve gidilen yerde, giriş ve çıkış günleri hariç dört günden az kalınmalıdır. Dört gün ya da daha fazla kalınmaya niyet edilmesi hâlinde seferîlik hükmü biter (Remlî, Nihâyetü’l-muhtâc, 2/257).
2- Şafii, Maliki ve Hanbeli mezheplerine göre seferilik ölçüsü orta yürüyüşle iki günlük yolculuk veya ağır yükle ve yaya olarak iki konaklık mesafedir. 3-Hanefi mezhebine göre ise üç günlük yolculuktur.
Seferi namazında bir yere giderken mesafe durumu sahih olsa dahi orada 15 gün kalma niyeti bulunmaması gerekmektedir. Bir yere giderken 15 gün kalmak icab ediyorsa o halde seferi şekilde namaz kılınması doğru olmamaktadır.24 Kas 2020
Bilindiği gibi İmam Ebû Hanife’ye göre uzun yolculuğun süresi üç gün ve üç gecedir. Hanefî fakihler bu süreyi yaklaşık 85-90 km. olarak tespit etmişlerdir. İmam Şafiî’ye göre de uzun yolculuğun süresi iki gün veya iki gecedir. Şafiî fakihlerden bu süreyi 144 ve 178 km’ye kadar çıkartanlar vardır.
Dünya Savaşı'ndan sonra kurulan ve 1992 yılına kadar hüküm süren sosyalist federal cumhuriyet. Devletin bulunduğu…
Türk Ticaret Kanunu'na göre tanım. İktisadi faaliyeti nakdi sermayeden ziyade bedeni çalışmasına dayanan ve kazancı…
Sözlükte “çağırmak, istemek, yardım etmek” anlamlarına gelmektedir. İslâmî bir terim olarak “Allah'ın yüceliği karşısında kulun…
Beyyine Suresi, Kur'an-ı Kerim'in 98. suresidir ve Medine döneminde indirilmiştir. Surenin ismi olan "Beyyine" kelimesi,…
İsmâil Hakkı Bursevî'nin (ö. 1137/1725) tasavvufî tefsiri.Ruhul Beyan Tefsiri Hangi yayınevi?Böylece Osmanlı Yayınları Tarafından Gül…
"Selam", Türkçede ve İslam kültüründe günlük hayatta sıklıkla kullanılan bir selamlaşma ifadesidir. Kelimenin kökeni Arapça…