Hacer-ül Esved taşı, İslam dininde büyük bir öneme sahip olan bir taştır. Yıllar boyunca bu taşa pek çok efsanevi hikaye ve mistik özellikler atfedilmiştir. Taşın hikayesi, Kâbe’nin inşa edilmesiyle başlar.
Kâbe’nin göbek taşı olarak bilinen Hacer-ül Esved, Hz. İbrahim ve oğlu İsmail zamanında inşa edilen Kâbe’nin bir parçasıdır. İnşaatın büyük bir kısmı tamamlandığında, göbek taşı olarak da bilinen bu siyah taşın nasıl yerleştirileceği konusunda anlaşmazlık yaşanır. Taş kutsal kabul edildiği için hangi aşiret tarafından yerleştirileceği konusunda tartışmalar yaşanır.
Bu tartışmalar sonucunda, Mekke’deki bir liderin gelerek taşı Kâbe’ye yerleştirmesi fikri ortaya atılır. Bu lider, gelerek Hacer-ül Esved’i alır ve Allah’ın tırnağından bir parça olduğuna inanarak, bir örtüye sarar. Taşın yüksekliğe çıkarıldığı sırada, tüm Mekke halkı olduğu gibi bu lider de büyük bir heyecan içindedir.
Lider, taşı yerine yerleştirirken Allah’ın himayesine teslim eder. Bu sırada Hacer-ül Esved, siyaha döner ve büyük bir parlaklık saçar. Kâbe’nin tamamlanmasıyla birlikte Hacer-ül Esved taşı, birçok insanın ilgisini çeken ve üzerine birçok hikaye üretilen bir nesne haline gelir.
İslam inancında, Hacer-ül Esved taşının cennetten düştüğü, Hz. İbrahim ve İsmail tarafından Kâbe’ye yerleştirildiği ve her yıl hac mevsiminde Müslümanların bu taşı öpmesi gerektiği konusunda birçok efsane vardır. Ayrıca, Allah tarafından korunduğu ve kıyamet gününde şefaatçi olduğuna inanılır.
Sonuç olarak, Hacer-ül Esved taşı, İslam inancının temel taşlarından biridir. Onun hikayesine dair anlatılan efsaneler ve mitolojik özellikler, bu taşa duyulan derin saygının ve önemin bir ifadesidir. Hacer-ül Esved, Müslümanlar için kutsal bir simge olup, ibadetlerde ve ruhani deneyimlerde önemli bir rol oynamaktadır.
Bu rivayetlerde umumiyetle Hacerülesved’in cennetten indirildiği, Nûh tûfanı sırasında Ebû Kubeys dağında korunduğu ve Hz. İbrâhim’in Kâbe’yi inşası esnasında oradan getirilerek yerine konulduğu ifade edilmektedir.
Hacer-ü’l Esved İslâm öncesi Arabistan’da kutsal sayılan bir taştır. Prof. Hikmet Tanyu bütün dinlerde kutsal bir kara taşın bulunduğunu ifade etmiştir. Bu taşın İslâm öncesi dönemde Petra ve Kudayd bölgesinde önemli bir tanrıça olan El-Lât’ı temsil ettiği bilinmektedir.
Müslümanların kutsal mekanı Kabe’nin inşası sırasında Ebu Kubeys Dağı’ndan getirilen ve cennetten indiğine inanılan Hacer-ül Esved taşından zaman içinde kopan parçalar, Osmanlı Devleti döneminde Kanuni Sultan Süleyman tarafından İstanbul’a getirildi.6 Haz 2017
317’de (930) Karmatî lideri Ebû Tâhir el-Cennâbî Mekke’de yaptığı katliam ve yağma sırasında Hacerülesved’i yerinden sökerek Hecer’e götürmüştür. Böylece Kâbe uzun bir süre Hacerülesved’siz kalmış, ancak hacılar tavaf esnasında Hacerülesved mevcutmuş gibi bulunduğu yeri istilâm ederek (aş.bk.) tavaflarını yapmışlardır.
arapçadır. pir sultan abdal’in gelin canlar bir olalim adlı şiirinde de geçer, allah’a tevekkül ettim anlamına gelir. allah benim vekilimdir demektir.
alâllâh lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâh (Allah’ın adıyla. Allah’a tevekkül ettim.24 Tem 2022
Allah’a tevekkül ettim. Güç ve kuvvet ancak Allah’ın.24 Tem 2022
alâllâh lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâh (Allah’ın adıyla. Allah’a tevekkül ettim.24 Tem 2022
Dünya Savaşı'ndan sonra kurulan ve 1992 yılına kadar hüküm süren sosyalist federal cumhuriyet. Devletin bulunduğu…
Türk Ticaret Kanunu'na göre tanım. İktisadi faaliyeti nakdi sermayeden ziyade bedeni çalışmasına dayanan ve kazancı…
Sözlükte “çağırmak, istemek, yardım etmek” anlamlarına gelmektedir. İslâmî bir terim olarak “Allah'ın yüceliği karşısında kulun…
Beyyine Suresi, Kur'an-ı Kerim'in 98. suresidir ve Medine döneminde indirilmiştir. Surenin ismi olan "Beyyine" kelimesi,…
İsmâil Hakkı Bursevî'nin (ö. 1137/1725) tasavvufî tefsiri.Ruhul Beyan Tefsiri Hangi yayınevi?Böylece Osmanlı Yayınları Tarafından Gül…
"Selam", Türkçede ve İslam kültüründe günlük hayatta sıklıkla kullanılan bir selamlaşma ifadesidir. Kelimenin kökeni Arapça…