Asıl hakikat, insanlık tarihinin en karmaşık ve derin konularından biridir. Felsefenin ve bilimin temel meselelerinden biri olan asıl hakikat arayışı, insanların varoluşsal sorularına cevap bulma amacını güder. Aslında asıl hakikat kavramı, her bireyin içinde barındırdığı ve farklılık gösteren bir yönü ifade eder.
İnsanlar, yaşadıkları deneyimler, öğrendikleri bilgiler ve inandıkları değerlerle şekillenen bir dünyada yaşarlar. Dolayısıyla asıl hakikat, bireyin kişisel deneyimleri, inançları ve gerçeklik algılarıyla ilişkilidir. Asıl hakikat, herkes için farklılık arz edebilir ve birey dediklerini doğru kabul etme eğilimindedir.
Felsefe ve bilim, asıl hakikati anlamaya ve keşfetmeye yönelik birer araç olarak öne çıkar. Felsefe, akıl yoluyla gerçeği anlamaya çalışırken, bilim de gözleme dayalı deneyler yaparak evrenin gerçekliğini ortaya koymaya çalışır. Ancak her iki disiplin de kendi içinde tartışmaları ve sınırlılıkları içerir.
Bir diğer yöntem olarak, insanlar asıl hakikati içsel bir yolculukla keşfedebilirler. Meditasyon, felsefi düşünceler, sanat gibi araçlarla birey kendi içine dalarak daha derin bir anlam arayışına girebilir ve böylece asıl hakikate yaklaşabilir.
Asıl hakikat arayışı, bazen bireyin karmaşık düşünceler ve çelişkilerle karşı karşıya gelmesine sebep olabilir. Ancak bu süreç, bireyin kendini anlama ve gelişme fırsatlarına dönüşebilir.
Sonuç olarak asıl hakikat, bir bireyin içinde yaşadığı deneyimlerle ve inançlarıyla şekillenen bir kavramdır. Felsefe, bilim ve içsel bir yolculukla bu hakikate ulaşma çabası içinde olabiliriz. Her ne kadar kesin bir cevap verilmese de, asıl hakikati anlamak için sürekli bir erişim çabası içinde olmak insanın doğasında olan bir arayıştır.
Hakikat, zahirin ardındaki örtülü ve gizli mana, dinî hayatın en yüksek seviyede yaşanarak ilâhî sırlara aşina olunmasıdır. Marifet ise, düşünce ve himmetle, vicdan ve iç tefahhusla elde edilen hususî bir bilgidir.
“Gerçek, nesnel gerçekliği” “hakikat’se bu nesnel gereçekliğin zihnimizdeki öznel yansısını dile getirir”. Örneğin elimizde tuttuğumuz kalem gerçek, onun zihnimizde yansısı ise hakikattir.14 Kas 2022
Bu iki kavram arasındaki anlam farklılığını vurgulayan ve titizlikle ayrılmasını öneren isim İsi’ye göre Orhan Hançerlioğlu’dur. Felsefe Sözlüğü eserinde “gerçek” kavramını bilinçten bağımsız, somut ve nesnel olarak var olan şeklinde açıklarken “hakikat” kavramını ise gerçeğin bilinçteki yansısı şeklinde tanımlar.11 Oca 2018
Yakup’a da namaz emrinin vahiy edildiği açıklanmaktadır. İslam’ın ilk dönemlerinde sabah ve akşam olmak üzere günde 2 vakit kılınan namaz ile ilgili ve namazın vakitleri hakkında ayrıntılar ise Taha Suresi 20/130 ve Mümin Suresi 40/55. Ayetlerinde bildirilmiştir.15 Ağu 2023
Salât kelimesi ve türevleri Kur’an’da sözlük (Meselâ bk. Tevbe, 9/103) ve terim (Meselâ bk. Bakara, 2/43, 238; Hûd, 11/114) anlamında doksan dokuz yerde geçer.5 Eki 2019
Yakup’a da namaz emrinin vahiy edildiği açıklanmaktadır. İslam’ın ilk dönemlerinde sabah ve akşam olmak üzere günde 2 vakit kılınan namaz ile ilgili ve namazın vakitleri hakkında ayrıntılar ise Taha Suresi 20/130 ve Mümin Suresi 40/55. Ayetlerinde bildirilmiştir.15 Ağu 2023
Bununla birlikte Kur’ân’da beş vakit namaza Bakara suresinin 238, Tâhâ suresinin 130, Rûm suresinin 7-18, Nûr suresinin 58, Kâf suresinin 39-40. âyetlerinde işaret edilmektedir.
Kur’an ve Sünnet’te Namaz. Birçok âyette “salât” ile birlikte “ikāme” kelimesi ve türevleri kullanılarak (meselâ el-Bakara 2/110, 277; el-Mâide 5/55; el-Enfâl 8/3) namazın vaktinde eksiksiz bir biçimde erkânına riayet edilerek ve devamlı olarak kılınması gereğine dikkat çekilmiştir.
Dünya Savaşı'ndan sonra kurulan ve 1992 yılına kadar hüküm süren sosyalist federal cumhuriyet. Devletin bulunduğu…
Türk Ticaret Kanunu'na göre tanım. İktisadi faaliyeti nakdi sermayeden ziyade bedeni çalışmasına dayanan ve kazancı…
Sözlükte “çağırmak, istemek, yardım etmek” anlamlarına gelmektedir. İslâmî bir terim olarak “Allah'ın yüceliği karşısında kulun…
Beyyine Suresi, Kur'an-ı Kerim'in 98. suresidir ve Medine döneminde indirilmiştir. Surenin ismi olan "Beyyine" kelimesi,…
İsmâil Hakkı Bursevî'nin (ö. 1137/1725) tasavvufî tefsiri.Ruhul Beyan Tefsiri Hangi yayınevi?Böylece Osmanlı Yayınları Tarafından Gül…
"Selam", Türkçede ve İslam kültüründe günlük hayatta sıklıkla kullanılan bir selamlaşma ifadesidir. Kelimenin kökeni Arapça…