“Bana, Rabbena lekel hamd mı yoksa Rabbena ve lekel hamd mı?” cümlenin anlamı üzerine yapılan bir araştırmada, farklı yorumlar yapılmıştır. Bu cümle, Arapça Kur’an’ın Fatiha suresinde yer alan bir ifadedir ve müslümanlar arasında önemli bir tartışma konusu olmuştur.
Bazı araştırmacılar, “Bana, Rabbena lekel hamd” ifadesinin daha doğru olduğunu savunmuşlardır. Onlara göre, bu ifade Allah’a övgü ve hamd etme amacıyla kullanılmıştır. İfadeye göre insan, ayetlerin öncülüğünde bu ifadeyle başlayarak Allah’a hamd etmesi gerekmektedir.
Diğer bir görüşe göre ise, “Rabbena ve lekel hamd” ifadesi daha doğrudur. Bu ifadeyle insanın öncelikle kendisine ait olan bir takdir ve methiyeyi ifade etmesi ve ardından Allah’a yönelip O’na övgü ve hamd etmesi gerektiği belirtilmektedir.
Araştırmacılar, bu ifadeler arasındaki farklılığın semantik ve dilbilimsel unsurlardan kaynaklandığını ileri sürmüşlerdir. Özellikle, Arap dilinde ifade sırasının pek önemli olmadığı ve anlamın bir bütün olarak algılandığı belirtilmiştir.
Bu tartışmaların temelinde ise aslında Allah’a yöneliş ve O’na hamd etme amacının ne şekilde ifade edilmesi gerektiği yatmaktadır. Bir grup araştırmacı, bu ifadelerin insanın niyet ve iç dünyasını yansıtması gerektiğini ve kişisel tercihe bağlı olduğunu savunmuşlardır. Dolayısıyla, hangi ifadeyi tercih edeceklerine bireyin kendisinin karar vermesi gerektiği belirtilmiştir.
Sonuç olarak, “Bana, Rabbena lekel hamd mı yoksa Rabbena ve lekel hamd mı?” cümlesi üzerinde yapılan tartışmalar, dilbilimsel ve semantik unsurların yanı sıra kişisel tercihlerin de rol oynadığını ortaya koymuştur. Bu ifadenin asıl amacı ise Allah’a yöneliş ve O’na hamd etme niyetini ifade etmek olduğu için, hangi ifadenin tercih edileceği bireylerin kendi iç dünyalarına bağlıdır.
Rabbena lekel hamd demek şart mı?
İslam alemi için en mühim ibadetlerin başında namaz kılmak gelir. Hanefi meshebine göre namazda rukudan kalkarken söylenen ” Rabbena ve Lekel Hamd” sünnettir. Bunu söyleyen kişiler sünneti yerine getirmiş olurken, söylemeyenler ise bu sevaptan mahrum kalmış olur.2 Ara 2020
Rabbena ve lekel hamd nasıl söylenir?
Rükudan kalkılırken “Semi’allahu limen hamideh” dedikten sonra, “Rabbena leke’l-hamd” denir ki bu sözünde Türkçe meali “Hamd, Allah içindir.” anlamı gelir.10 May 2021
Namaz kılarken Rabbena lekel hamd nerede söylenir?
Rükûdan kalkarken “Semi’Allahü limen hamideh” demek, imama ve yalnız kılana sünnettir. Cemaat bunu söylemez. Bunun arkasından, yalnız kılan ve cemaat, hemen “Rabbenâ lekel-hamd” der ve dik durulur ve “Allahü ekber” diyerek secdeye varılır.
Semi Allahü limen hamideh Rabbena lekel hamd ne demek?
Namaz kılan kişi rükudan kalkarken “semiallahü limen hamideh” der ve devamında şunları söyler:”Rabbena leke’l-hamd”. Semiallahü limen hamideh anlam itibariyle ” Allah, kendisine hamd edenleri işitir” denildikten sonra devamında Rabbena leke’l-hamd denilerek yani “Hamd, Rabbimiz içindir” ifadesi söylenir.17 Şub 2022
Cad b dirhem neyin kurucusu?
İlk kelâmcılardan, Cehmiyye fırkasının kurucusu. Son Emevî halifesi (744-750).
Cebriye hangi mezhebe aittir?
Cebriye mezhebi, bâtıl itikad mezheblerinden biridir. Cehm b. Safvân tarafından kurulan bu mezhebin sâlikleri, kaza ve kaderi inkâr eden Mûtezile fırkasına karşı çıkmışlar, lâkin onların tefritine karşılık bunlar da ifrat ile dalâlete gitmişlerdir.
Cehm bin Safvan hangi mezhep?
Hanefî mezhebinin imamı, büyük müctehid. Cehmiyye ile Mürcie’nin görüşlerini benimseyen kelâmcı ve Hanefî fakihi.
Nefyi sıfat nedir?
Safvan’ın amacı, sıfatları inkar etmek değil Allah’ı insanların da nitelenebileceği sıfatlarla nitelemeyi reddetmektir. 14 Şu halde teşbih kaygısı, sıfatların nefyi sonucunu ortaya çıkarmış ve ilahî sıfatlar, özellikle de bu sıfatların zâtla ilişkisi konusunda tenzihî bir yaklaşım, nefy olarak adlandırılmıştır.