Allah’ın zati ve subuti sıfatları, İslam dinine göre Allah’ın evreni ve varlığıyla ilgili niteliklerini ifade eden kavramlardır. Zati sıfatlar, Allah’ın ilahi varlığının özüyle ilişkilendirilen niteliklerdir. Bu sıfatlar, Allah’ın birliği, ezeliyeti, bütünlüğü gibi evrensel ve kalıcı özelliklerini ifade eder. Subuti sıfatlar ise Allah’ın yaratıcı ve idare edici niteliklerini ifade eder. Bu sıfatlar, Allah’ın ilim, kudret, irade gibi özelliklerini içerir.
Zati sıfatlara örnek olarak “Allah’ın birliği” gösterilebilir. İslam dinine göre Allah, tek ve eşsiz bir varlıktır. Bu sıfat, Allah’ın herhangi bir şekilde parçalanamayacağını, birleşik veya bölünmüş bir varlık olmadığını ifade eder. Diğer bir zati sıfat ise “Allah’ın ezeliyeti”dir. Bu sıfat, Allah’ın varlığının herhangi bir başlangıcı veya sonu olmadığını ifade eder. Allah, zamanın ve mekanın ötesinde var olan bir varlıktır.
Subuti sıfatlara örnek olarak “Allah’ın ilmi” verilebilir. İslam inancına göre, Allah her şeyi bilen ve her şeyi en iyi bilen varlıktır. Bu sıfat, Allah’ın sonsuz bilgeliğini ve her şeyin kendisine açık olduğunu ifade eder. Diğer bir subuti sıfat ise “Allah’ın kudreti”dır. Allah’ın her şeye gücü yeten ve istediği şekilde yaratma ve yönetme gücüne sahip olduğunu ifade eder.
Zati ve subuti sıfatlar birbirleriyle bağlantılıdır ve Allah’ın ilahi varlığını bütün olarak ifade ederler. Zati sıfatlar Allah’ın varlığının niteliklerini gösterirken, subuti sıfatlar ise Allah’ın yaratıcı ve idare edici gücünü ifade eder. Bu sıfatlar, İslam inancına göre Allah’ın kudretini, bilgisini, hikmetini ve diğer niteliklerini insanlara aksettirir ve O’nunla olan ilişkilerimizi daha iyi anlamamızı sağlar.
Subutisıfatları hayat, ilim, kudret, irade, sem’, basar ve kelam olmak üzere yediye ayırırlar. Bunlara subuti sıfatlar dedikleri gibi zati sıfatlar da diyorlar.
2. SUBUTİ SIFATLAR. Sübûtî sıfatlar; hayat, ilim, semi, basar, irade, kudret, kelam ve tekvin olmak üzere sekiz tanedir. Hayat, Allah’ın diri ve hayat sahibi olması demektir. Allah’ın bu sıfatı, âyet ve hadislerde “hayy” kelimesi ile ifade edilmektedir.6 Nis 2022
Allah’ın evrendeki herşeyin bilgisine sahip olması, Kur’an’ın tabiriyle “ilim” olarak ifade edilmiştir. Dolayısıyla Allah’ın sıfatlarından biri olan “ilim”, Allah’ın herşeyi bilmesi demektir. Binaenaleyh Allah her şeyi bilendir, yarattığı varlığı en ince teferruatına kadar bilmesi gerekir.1 May 2020
Subutisıfatları hayat, ilim, kudret, irade, sem’, basar ve kelam olmak üzere yediye ayırırlar. Bunlara subuti sıfatlar dedikleri gibi zati sıfatlar da diyorlar.
Menar Tefsiri Tefsiru’l Kur’ani’l Hakim 14 Cilt Takım: Tefsirul’l – Kur’ani’l – Hakim (Kapak değişebilir)
Tefsîrü’l-Menâr, Cemâleddîn-i Efgānî ve Muhammed Abduh tarafından başlatılıp Reşîd Rızâ’nın çalışmalarıyla sürdürülen, ilk dönemlerde de var olduğu kabul edilen saf İslâm anlayışı ile çağdaş medeniyetin müsbet değerlerini uzlaştırmayı amaçlayan ve “Menâr ekolü” diye adlandırılan düşünce hareketinin tefsirdeki örneğidir …
Ancak Tefsir, Abduh’un 1905’te vefat etmesinden sonra, Nisa Sûresi’nin 125. ayetinden, Rıza’nın vefat ettiği 1935 yılına kadar Yusuf Sûresi’nin 53. ayetine kadar sürmüştür. Reşid Rıza gücü oranında Abduh’un birikimine ve ıslah ekolünün ilkelerine bağlı kalmıştır.8 Haz 2015
Reşîd Rızâ’nın (ö. 1935) Kur’an tefsiri.
Menâr Tefsiri, Kur’ân-ı Kerîm’i yorumlama yöntemi ve ayetlere getirdiği yeni bakış açılarıyla günümüzde yazılan tefsirleri etkilemiş bir eserdir.
Dünya Savaşı'ndan sonra kurulan ve 1992 yılına kadar hüküm süren sosyalist federal cumhuriyet. Devletin bulunduğu…
Türk Ticaret Kanunu'na göre tanım. İktisadi faaliyeti nakdi sermayeden ziyade bedeni çalışmasına dayanan ve kazancı…
Sözlükte “çağırmak, istemek, yardım etmek” anlamlarına gelmektedir. İslâmî bir terim olarak “Allah'ın yüceliği karşısında kulun…
Beyyine Suresi, Kur'an-ı Kerim'in 98. suresidir ve Medine döneminde indirilmiştir. Surenin ismi olan "Beyyine" kelimesi,…
İsmâil Hakkı Bursevî'nin (ö. 1137/1725) tasavvufî tefsiri.Ruhul Beyan Tefsiri Hangi yayınevi?Böylece Osmanlı Yayınları Tarafından Gül…
"Selam", Türkçede ve İslam kültüründe günlük hayatta sıklıkla kullanılan bir selamlaşma ifadesidir. Kelimenin kökeni Arapça…